1 Kasım 2009 Pazar
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
Eğitim Bilimleri ve Eğitim Psikolojisi Sayfası Sadece Özgün ve Kaliteli Sorular Gelişim psikolojisi, öğrenme psikolojisi, rehberlik, program geliştirme, öyt, ölçme ve değerlendirme ders notları, Soru çözme stratejileri ve ipuçları
hocam sıralama ölçeklerinde başlangıç noktası var mıdır yediiklim dergilerinde bir sayfada yoktur demiş diğerinde vardır ve değişkendir demiş.
YanıtlaSil1. baskül ile ağırlık ölçme
YanıtlaSil2. basıncı ölçme
3. elektrik gerilimini ölçme
4. deprem şiddetini richter ölçeği ile ölçme
5. Ağrı dağının yüksekliğini ölçme
Yukarıda belirtilen ölçme işlemlerinden hangilerini eşit aralıklı ölçek ile elde etmek mümkündür?
başlangıç noktası diye birşey yoktur. sadece nesneler ya da özellikler en......den......ene göre sıralanır...
YanıtlaSilen uzundan en kısaya, en uzaktan en yakına ya da tam tersi şeklinde olabilir...
hocam eşit aralıklı ölçeklerde sıfır noktası gerçek yokluğu ifade etmez. Örneğin cebimde sıfı lira var dediğiniz de bu mutlak yokluktur. eşit aralıkta ise sıcaklık sıfır dediğinizde sıcaklığın olmadığı anlamına gelmez. yukardaki örneklerde sıfır metre dediğinizde yükseliğin olmadığından bahsetmiyoruz. buna göre hangilerinde sıfır gerçek yokluğu ifade etmiyorsa o aralıklıdır. cevap 5. öçme işlemi
YanıtlaSilTeşekkürler hocam cevaba 1 4 ve 5 demiş baskül ile ağırlık ölçme oranlı ölçek olmaz mı? richter ölçeğine hiçbir yorum getiremedim.
YanıtlaSilBir ölçme aracında sıfır değeri tanımlanmış, sıfırın sağında ve solunda kalan alan eşit aralıklarla bölmelenmiş ise eşit aralıklı ölçek niteliğinden söz edilebilir. Termometre, saat ve standardize edilmiş testler bu koşulları sağladığından eşit aralıklı ölçekler olarak bilinir. sayılan ölçeklerde sıfır noktası izafi olarak belirlenmişse eşit aralıklı diyebiliriz.
YanıtlaSila
YanıtlaSilhüseyin hocam şu uygunluk geçerliliği ile yordama geçerliği karışıyo .örneklerle açıklarmısınız.ve sorusu nasıl olurki bunun gelebilcek soru tipi yazıp çözümlermisiniz
YanıtlaSilUYGUNLUK GEÇERLİĞİ (eş zamanlı geçerlilik):
YanıtlaSilBir ölçme aracının geçerliliğini o ölçme aracını başka bilinen ve kabul edilmiş ölçümlerle karşılaştırarak tespit edebiliriz. Örneğin, yeni bir matematik tutum anketinin eş-zamanlı geçerliliğini, bu anketi ve bilinen ve geçerliliği ispatlanmış bir anketi aynı gruba uygulayıp iki anketten alınan sonuçların korelasyonuna bakarak ortaya koyabiliriz. Yeni anket ile kriter ölçüt (bilinen anket) arasında yüksek bir korelasyon varsa yeni anketin eş-zamanlı geçerliliğe sahip olduğunu söyleriz. Burada en önemli olan nokta kriter ölçütün güvenilirliği ve geçerliliği ispatlanmış bir ölçüt olmasıdır.
Başak bir anlatımla bir ölçme aracı geliştirilirken bu ölçme aracından elde edilen puanların daha önce aynı konuda geliştirilmiş başka bir araçtan elde edilen puanlarla olan korelasyon (ilişkisine bakmaktır). Eğer bu ilişki yüksekse 0.60 (genelde çok yüksel kabul edilir) bu geliştirilen ölçeğin “ölçüt” geçerliliğin yüksek olduğu anlamına gelir.
Örneğin bir matematik testi geliştireceksiniz. Bu testin gerçekten geçerli olup olmadığına bakmak istiyorsunuz. O zaman daha önce matematik alanında geliştirilmiş başka bir testle geliştirdiğimiz testi aynı öğrencilerler uygularız eğer aynı sonuçları verirse demek ki geliştirdiğimiz test geçerlidir.
(Bugünkü ölçümlerin bugün ile veya geçmişteki ölçümlerle korelasyonu)
YORDAMA GEÇERLİĞİ:
Bir ölçme aracının geçerliliğini ortaya koymanın yollarından biri, bu ölçme aracından alınan sonuçların bir bireyin belli bir görevi yapabilecek yeteneği olduğunu veya belli bir şekilde davranacağını tahmin edebileceğini ispatlamaktır.
Yordama bir tahmindir. Ancak her tahmin bir yordama değildir. Bir tahminin yordama olabilmesi için onun geleceğe dönük olması ve bazı bilimsel yöntemler kullanılarak yapılmış olması gerekir.
Yordama geçerliliği, geliştirilen bir ölçme aracından elde edilen verilerin gelecekte elde edilecek ilişkili ölçümlerler ilişkisinin yüksek olması demektir.
Örneğin lise son sınıf öğrencileri için bir matematik testi geliştirdiniz eğer bu matematik testinden öğrencilerin aldıkları puanlar ile bu öğrencilerin össye girdikten sonra össdeki matematik testinden aldıkları puanlar arasındaki korelasyon (ilişki) yüksek ise geliştirmiş olduğunuz testin yordama geçerliliği yüksek demektir.
.
Yordama geçerliği:
o İşe elaman seçerken,
o İnsanlara meslek seçerken,
o Takıma oyuncu alırken
o Bir üst eğitim kurumuna kimlerin gideceğini belirlerken ve bunlara benzer amaçlar için hazırlanan testlerde aranır.
( Bugünkü ölçümlerin gelecekteki ölçümlerle korelasyonu)
Yordama: Bir testtin yordama geçerliğini hesaplamak için önceden elde bulunan puanlarla sonradan elde edilen ölçüt ölçüsü arasındaki korelasyona bakılır.
Yordama geçerliği katsayısı (aradan geçen süreye bağlı olarak) 0.60 ın üzerine çok nadir çıkar. Çünkü test puanı ile ölçüt ölçüsü arsındaki süre arttıkça korelasyon düşer.
Bir testin yordama (tahmin) geçerliğinin yüksek olması için:
• Ölçülen özellikle yordanan özellik arasında doğrudan bir ilişki olmalıdır.
• Bugün ölçülecek özellik ile yordaması yapılacak özellik doğru olarak (güvenilir) ölçülmelidir.
• Bilimsel yol (regrasyon) kullanılmalıdır.
Eğitimde bazı testler bireyin bir okulda ya da bir işte göstermeleri beklenen başarıları kestirmek (yordamak) için düzenlenir. Bunun en güzel örneği ÖSS ve SBS dir. Seçme sınavında alınan puanların öğrencinin gelecekte elde edeceği başarının yordayıcısı olarak kullanılır.
Bir öğretmen il çapında bilgi yarışmasına katılacak öğrencileri seçmek için okul çapında bir bilgi yarışması düzenleyerek 100 soruluk bir test hazırlar ve bu testten en yüksek puan alan öğrencileri il çapında yapılacak bilgi yarışmasına gönderir. Gönderilen öğrenciler bu yarışmada derece elde ederler.
YanıtlaSilÖğretmenin okulda yaptığı testle ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
A) Testin geçerliliği yüksektir
B) Testin güvenirliği yüksektir
C) Testin yapı geçerliliği yüksektir
D) Testin yordama geçerliliği yüksektir
E) Testin eş-zamanlı geçerliliği yüksektir
Cevap: D
Bir araştırmacı umutsuzluk ölçeği geliştirmek için daha önce geliştirilen depresyon ölçeği ile geliştirmekte olduğu ölçeği kanser hastalarına uygulamış ve geliştirmekte olduğu ölçek ile depresyon ölçeği arasında 0.55 korelasyon katsayısı bulmuştur.
Araştırmacının geliştirdiği ölçekle ilgili hangisi söylenebilir?
A) Testin geçerliliği yüksektir
B) Testin güvenirliği yüksektir
C) Testin yapı geçerliliği yüksektir
D) Testin yordama geçerliliği yüksektir
E) Testin eş-zamanlı geçerliliği yüksektir
Cevap: e
Bir araştırmacı yaşam doyumu ölçeği geliştirmek için daha önce geliştirilen umutsuzluk ölçeği ile geliştirmekte olduğu ölçeği kanser hastalarına uygulamış ve geliştirmekte olduğu ölçek ile depresyon ölçeği arasında -0.55 korelasyon katsayısı bulmuştur.
Araştırmacının geliştirdiği ölçekle ilgili hangisi söylenebilir?
A) Testin geçerliliği yüksektir
B) Testin güvenirliği yüksektir
C) Testin yapı geçerliliği yüksektir
D) Testin yordama geçerliliği yüksektir
E) Testin eş-zamanlı geçerliliği yüksektir
Cevap:e
Bilmem anlatabildim mi?
İlköğretim sekizinci sınıfta uygulanan bir başarı testinin sonuçları, öğrencilerin sonraki öğrenimlerinde farklı programlara yönlendi¬rilmeleri amacıyla kullanılabilir mi?"
YanıtlaSilYukarıdaki soruyu soran bir kişi yapacağı geçerlik çalışması için öncelikle testin hangi özelliğini incelemelidir?
A) İçerdiği sorularla ilgili puanların birbiriyle korelasyonunu
B) Aynı sınıf düzeyindeki ders notlarıyla ko¬relasyonunu
C) Testin yazım, çizim ve düzenleme kuralla¬rına uygunluğunu
D) Ortaöğretim düzeyindeki başarıyı yorda¬ma gücünü
E) İlköğretim konularını kapsama derecesini
CEVAP D
Bir ölçme aracının yordama geçerliliğini belirleyebilmek için aşağıdaki uygulama¬lardan hangisi yapılmalıdır?
A) Bir ölçme aracından elde edilen aritmetik ortalamayla aynı amaçla hazırlanmış fark¬lı bir ölçme aracından elde edilen aritme¬tik ortalama arasında anlamlı fark olup olmadığını belirleme
B) Bir grubun belirli bir testten elde ettiği puanlarla, geçerliği daha önceden belir¬lenmiş başka bir testten elde ettiği puanlar arasındaki korelasyonu hesaplama
C) Öğrencilerin belirli bir öğretim programı sonundaki başarılarıyla bu öğretim prog¬ramına seçme amacıyla kullanılan ölçme aracından elde ettikleri puanlar arasındaki korelasyonu hesaplamak
D) Aynı davranışları ölçtüğü düşünülen iki ölçme aracını aynı gruba aynı koşullarda uygulayıp bu uygulama sonunda elde edi¬len puanlar arasındaki korelasyonu hesap¬lama
E) Bir testi, ölçülmek istenen özelliğe sahip oluş dereceleri farklı iki gruba uygulama ve bu uygulama sonucunda elde edilen puanların gruplar arasındaki farkı yansı¬tıp yansıtmadığını belirleme
CEVAP C
Bir firmaya eleman almak amacıyla yapılan bir sınav için, “Oldukça geçerli bir sınav yapıldı.” diyen bir uzman sınavın hangi özelliğini ifade etmektedir?
A) Zor olduğunu
B) Adayların yeteneklerine uygun olduğunu
C) Objektif olduğunu
D) Kolay olduğunu
E) İşteki başarıyı yansıtacak yapıda olduğunu
CEVAP E
Pazarlama elemanları seçiminde kullanılmak üzere bir test geliştirilmiş ve işe alımlarda bu test uygulanmıştır. Daha sonra, işe alınan elemanların ilk aydaki başarılı satış sayıları ile işe girişte aldıkları test puanları arasındaki uyum incelenmiştir.
Yukarıda belirtilen inceleme, uygulanan testin hangi özelliği hakkında bilgi verir?
A) Yordama geçerliği
B) Yapı geçerliği
C) Kapsam geçerliği
D) İç tutarlığı
E) Puanlayıcılar arası güvenirliği
CEVAP A
Aşağıdakilerden hangisi İngilizce muafiyet sınavlarında kullanılacak testler için bir ge¬çerlik kanıtı sayılabilir?
A) Puanlamanın hatasız yapılması
B) Testin çoktan seçmeli maddelerden oluş¬ması
C) Testten alınan puanların ranjının geniş olması
D) Yabancı dili iyi bilenlerin testten yüksek puan alması
E) Testte farklı yapılarda soruların bulunma¬sı
CEVAP D
Aşağıdakilerin hangisinde, yordama ge¬çerliği incelenmektedir?
A) Hazırlanan soruların, belirli bir alanda öğ¬renilenleri temsel edip etmediğinin ince¬lenmesi
B) Ölçme aracının öğretimde, bir üst dü¬zeyde başarılı olacak öğrencileri seçme özelliğinin incelenmesi
C) Bir grup öğrencinin iki dersteki başarıla¬rının karşılaştırılması
D) Bir ölçme aracının, birkaç hafta arayla ay¬nı gruba tekrar uygulanması ve elde edi¬len puanlar arasındaki ilişkinin ince¬lenmesi
E) Hazırlanan bir testin farklı düzeylerdeki öğrenci gruplarına uygulanması ve bu grupların başarılarının karşılaştırılması
CEVAP B
hocam tesekkurler sorular guzel olmus .simdi daha iyi oldu.sorularınızda anahtar kelimeleri gorup dogru yanıtlar verdim de bazı sorularda hangısının olcut hangısı yordanan olacak anlamıyom mesela LISE KARNESI IYI OLAN BIR COCUGUN BABASININ ''BENIM COCUGUM ILKOGRETIMDE DE BOYLE IDI''. DEMESI UYUGUNLUK GECERLILIGIMI YOKSA YORDAMAMI .neYI ne dıye alacagıma karar veremedım .zaten sorunuMda burda yasıyom.
YanıtlaSilyordamada önce yapılan ölçümlerin ilerde yapılacak ölçümlerle yüksek ilişkisinin olması demektir.uygunluk geçerliliği ise geliştirilen bir ölçme aracının daha önce var olan ölçme araçlarının sonuçları ile tutarlı olması demektir.
YanıtlaSilsoruda size hangisini soruyorsa ona göre cevap veriniz.soruda lisede yapılan ölçme aarcını soruyorsa uygunluk geçerliliği, ilköğretimdeki ölçme aracını sorarsa yordama geçerliliğinden bahsedebiliriz.
Öğrenci başarısını değerlendirmede a.ş hangisinin dikkate alınması bağıl değerlendirmeye örnek oluştrmaz?
YanıtlaSila-sınavdan elde edilen puanların dağılımı
b-ön test ve son test puanları arasındaki farkı
c-yetenek düzeylerine dayalı beklentileri
d-standartlaştırılmış bir testin normları
e-programın hedefleriyle tutarlı öğrenmeleri
cevap e şıkkı değilmi merve.çünkü
YanıtlaSilprogramın hedefleriyle tutarlı öğrenmelerde guruba başlı bi değerlindirme olmaz .yani örneğin matematik öğretmenin tam sayılarsa dört işlem diye bi hedef yazmışşsa öğretim sonunda çocuk 4 işlemi yapabiliyomu yapamıyomu diye değerlendirme yapacak .yani başkasına bağlı değil öğrencinin kendi ile ilgili
hüseyin hocam şu iki soruya zahmet olmazssa bi bakabilirmisiniz .
YanıtlaSilSORU1 . Makinedeki diş sayısının eksikliği nedeniyle üretilen her 20 üründe 5 ürün fire verilmesi
II. Daktilonun her defasında "y, harfini " z olarak yazması
III. öğrencinin optik formda kodlamayı yanlış yapması
Verilen hata türlerinin sırası ağağıdakilerden hangisidir ?
A) Sistematik ,Sistematik ,Tesadüfi
B) Sabit, Sistematik, Tesadüfi Sistematik, Sabit, Tesadüfi Sabit ,Sabit, Sistematik Tesadüfi Sistematik Sistematik
CEVABI A ŞIKKI I. VE II .Sİ NEDEN SİSTEMATİK Kİ
Soru 2. bir öğrencinin başarısını değerlendirmedeaşagıdakilerden hangisinin ölçüt alınmasımutlak değerlendirmeye örnek oluşturur?
A) Yetenek düzeylerine bakma
B) Öğrencilerin basan düzeyleriC)Ülke düzeyindeki standartlar
D) Öğretmen kanısı
E) Grubun aritmetik ortalaması
CEVABI D ŞIKKI NEDEN ?? Eleme usulu bulunuyoda öğretmen kanısı neden mutlak değerlendirmeki daha doğrusu öğretmen kanısı ne demekki sözlü notu gibi bişeymi
Resim iş ögretmeni,final sınawını yapmadan önce sınıfındakı ogrencılerın % 60 ı basarılı % 40 ı basarısız olacak diye acıklama yapıor.burdakı ölçüt türü nedir?
YanıtlaSila)sabit
B)bağıl
c)mutlak
d)standart
E)norm
evet e şıkkı teşekkürler açıklanman için...
YanıtlaSilözgür hocam 1. sorun hatalı....dediğin gibi 1 ve 2 sabit hatadır.
YanıtlaSildiğer sorun ise sözlü notu olduğu için sadece bireye özgüdür. diğer cevaplara baktığında hep bir "çoğulluk"tan bahsedilmiş.
merrve hocam senin sorunun cevabı
Ölçme sonucunu karşılaştırdığımız değerdir. Mutlak ve bağıl olmak üzere 2 tür ölçüt vardır. Değerlendirilecek grup dikkate alınmadan önceden kesin olarak belirtilen ölçüte mutlak ölçüt denir. Grubun ortalama başarısı gibi grup performansından çıkarılan ve norm şeklinde ifade edilen ölçüte bağıl ölçüt denir.
cevap bağıl olacak çünkü diğer öğrencilere göre bir değerlendirme var. yani öğrencilerin kaç olduğu önemli değil.sınıfta 10 kişi varsa ilk 6 ya girmesi yeterli
Aş. hang. öğrenme eksikliklerini belirleme amacı olan bir öğretmenin kullanacağı temel kriterdir?
YanıtlaSila)Dersin bütünü
b)Öncelikli konular
c)Ünite
d)Öğrenci düzeyi
e)Ölçmenin standartları
temel ölçtü dediği için ünite olcak cevap. öğrenme eksikliklerini ünite testleri belirleriz.
YanıtlaSil